Veelgestelde vragen Geweldige Wijk app

Heb jij een vraag over de Geweldige Wijk app? We hebben hieronder de veelgestelde vragen verzameld:

  • algemene vragen;
  • technische vragen;
  • lokale vragen (Meppel).

Algemene vragen over de Geweldige Wijk app:

Voor wie is de app?

De app is bedoeld voor:
● iedereen die in armoede leeft, dus zowel voor gezinnen als voor individuen;
● iedereen die iets voor een ander wil betekenen en die dit wil geven via de app.

Kan ik hulp krijgen bij het aan de slag gaan met de app?

Er zijn 3 instructievideo’s gemaakt, je vindt ze hier.

Ik heb me aangemeld bij de Geweldige Wijk app om te helpen, maar ik wil ook wel dingen vragen. Kan dat?

Wat fijn dat je als gever meebouwt aan de Geweldige Wijk! Omdat we met deze app echt de mensen willen helpen die dat het hardste nodig hebben, is het de bedoeling dat alleen de mensen vragen stellen die rond moeten komen van een kleine beurs. Als dat voor jou geldt, dan mag je natuurlijk ook vragen stellen. In de Weggeefhoek mag iedereen vragen stellen om zijn spullen of diensten aan te bieden aan de mensen die dat het hardste nodig hebben. Ook hier geldt weer dat alleen mensen met een kleine beurs mogen reageren op dit aanbod.

Wat gebeurt er als iemand geholpen is via de app?

Een vrager kan de app blijven inzetten voor zijn vragen. Daarnaast is het ook mogelijk dat de vrager zelf anderen helpt. Wanneer iemand steeds meer dagelijkse vragen heeft opgelost, wordt er gekeken hoe de vrager op de lange termijn nog meer in zijn kracht kan worden gezet, bijvoorbeeld door te gaan werken aan mentale fitheid (fase twee van het Geweldige Wijk programma). De lokale contactpersoon ondersteunt de vrager ook in de nieuwe fase.

Wat maakt de Geweldige Wijk interessant voor werkgevers en ondernemers?

Bijna twee op de drie bedrijven hebben te maken met werknemers die in de schulden zitten. Voor werkgevers kost een werknemer in armoede gemiddeld 13.000 euro per jaar: deze werknemers zijn gemiddeld 20% minder productief en vaker en langer ziek ¹. Het verminderen van armoede is directe winst voor iedereen. Het doel van het programma is een bijdrage te leveren aan het verkleinen van gezondheidsachterstanden. Dat doen we door armoede te verlichten door veerkracht en zelfredzaamheid te vergroten zodat mensen gemotiveerd en vanuit mogelijkheden aan de slag kunnen met hun gezondheid en geluk. Dat is interessant voor werkgevers en ondernemers. Gezondere werknemers betekent meer werkplezier en minder verzuim van werk. Dat betekent dat de opbrengsten breed zijn en ook voor werkgevers interessant, omdat ze minder onkosten hebben.

Wat is de rol van Hogeschool Windesheim in de Geweldige Wijk?

Hogeschool Windesheim onderzoekt of het programma Geweldige Wijk werkt zoals dat is bedacht en wat het effect ervan is voor de mensen die eraan meedoen.

Kan ik een financiële bijdrage leveren?

Het gaat om delen van dat wat er al is in spullen en diensten. Dus je kan geen financiële transacties doen richting de gezinnen. Wil je het programma de Geweldige Wijk ondersteunen met een financiële donatie? Dan kan je contact opnemen met Carin via carin@geluksbv.nl

Wat voegt de Geweldige Wijk app toe aan alles wat er al is aan apps en platforms?

De Geweldige Wijk verbindt alles wat er al aan initiatieven is voor deze doelgroep. Alles wat er is, wordt makkelijker toegankelijker gemaakt. Geweldige Wijk is geen nieuw aanbod, maar verbindt het bestaande aanbod. Bij de Geweldige Wijk staat de vrager centraal, díe stuurt het aanbod aan.

Daarnaast is de Geweldige Wijk specifiek gericht op mensen met een kleine beurs. Voor deze groep is vragen stellen vaak niet vanzelfsprekend. Ook is het soms lastig om het juiste aanbod te vinden voor de vraag die op dat moment speelt. Deelplatforms en andere initiatieven gericht op helpen worden vaak niet door deze groep gevonden.

Bovendien maakt de app deel uit van het bredere programma Geweldige Wijk dat gezinnen laat inzien wat stress door armoede met je gedrag doet en welke kansen er liggen. De Geweldige Wijk aanpak richt zich erop meer ruimte in het hoofd te creëren zodat iemand uiteindelijk aan zijn / haar gezondheid kan werken.

Kortom: er wordt gebruik gemaakt van alles wat Meppel al te bieden heeft, de app verbindt dit en laat de vrager centraal staan.

Technische vragen over de Geweldige Wijk app:

Werkt de app op zowel Android-telefoons als op iPhones?

Ja, de app is beschikbaar in de Apple App Store en de Google Play Store.

Ik ontvang geen activatiemail. Wat kan ik doen?

Het komt vaak voor dat de activatiemail terecht komt in de map Ongewenste mail (Spam). Is de mail daar niet? Neem dan contact met ons op via: support@geweldigewijk.nl

Er werkt iets niet goed in de app. Wat kan ik doen?

Via de feedback-optie kun je vanuit de app een berichtje sturen. Lukt dat niet? Stuur dan een e-mail naar: support@geweldigewijk.nl. We proberen je vraag binnen 48 uur te beantwoorden.

Wat gebeurt er met mijn gegevens in de app?

Jouw gegevens zijn beschermd en alleen voor jou zichtbaar. Zodra je met iemand in een chat gaat, bepaal je zelf wat je wel en niet zegt. Wil je meer weten? Bekijk de privacy policy.

Lokale vragen over Geweldige Wijk Meppel:

Wanneer hoor je bij de doelgroep van de Geweldige Wijk Meppel?

Als je in Meppel woont en in armoede leeft, hoor je bij de doelgroep van Geweldige Wijk Meppel. De definitie van gezinnen in armoede in Meppel is: huishoudens met een (besteedbaar) inkomen van 120% van de geldende bijstandsnorm. We spreken dus niet over een inkomensgrens, maar het besteedbaar inkomen. Bijvoorbeeld: een ZZP-er die een nette woning heeft, maar tijdelijk geen klussen. Het gezin dat in scheiding ligt en daardoor hoge dubbele (woon)lasten heeft, waardoor er (te) weinig geld overblijft voor bijvoorbeeld de contributie voor de sportclub van de kinderen. Of een huishouden met schulden.

Hoe komen de vragers in de app?

Dat verschilt per gemeente. De medewerkers van Welzijn Mensenwerk en andere maatschappelijke organisaties kennen mensen die onder de doelgroep vallen. Zij kunnen hen uitleg geven over de app. Ook kunnen vragers zichzelf aanmelden op de app. Het Geweldige Wijkteam maakt graag kennis met alle vragers. Wanneer iemand een vraag heeft gesteld in de app, sturen wij een berichtje om kennis te maken met elkaar. Zo kunnen we samen kijken of er nog iets anders is waar we mee kunnen helpen.

Ik woon niet in Meppel, is de Geweldige Wijk app ook in andere plaatsen beschikbaar?

De Geweldige Wijk draait nu alleen nog in Meppel. In de komende jaren zullen ook andere gemeenten in Nederland zich aansluiten bij de Geweldige Wijk. De app zal dan ook voor bewoners uit die gemeenten beschikbaar worden. Nog even geduld.

Zit jouw vraag er niet bij? Neem contact op met: info@geluksbv.nl

¹Nibud (2017). Rapport: Personeel met schulden. Een peiling over financiële problemen op de werkvloer.