Mijn Geluksbelofte

Hieronder lees je het blog van Carin dat verscheen in het voorjaar van 2018 in het magazine OVERHOOP. Dit magazine laat je op een andere manier naar de overgang kijken, met een flinke dosis kennis, verhalen, tips en humor zorgen ze voor de broodnodige dosis positieve energie in deze levensfase. 

“Het is 2016 en de storm van de overgang raast door mijn lijf. Ik heb last van allerlei symptomen waar ik het bestaan niet van kende. Juist in die periode raak ik verwikkeld in een naar, slepend, zakelijk conflict. De combinatie van beiden zorgt voor een flinke uitputtingsslag. Van mijn omgeving krijg ik steeds vaker het signaal, Carin pas op dit gaat niet goed. Ik moet bekennen, op het dieptepunt van deze stormachtige periode was ik daar zelf ook even bang voor. Maar nu kan ik oprecht zeggen: het heeft mij zoveel gebracht!

De komende maanden neem ik je mee in mijn verhaal. En laat ik je zien hoe kennis over de 6 pijlers van duurzaam geluk (¹) in combinatie met mijn ervaringen, leidde tot waardevolle inzichten.

Lees hieronder verder.

De zes pijlers

  1. Positief en optimistisch denken
  2. Leven vanuit een betekenisvolle missie en die succesvol kunnen nastreven
  3. Bewust leven en genieten
  4. Interactie met anderen (positieve relaties)
  5. Gezonde leefstijl
  6. Geluk delen

Deze inzichten vormen de basis voor concrete acties die ik onderneem om mijn levensgeluk blijvend te vergroten. Als basisvoorwaarde voor mijn gezondheid. Om dit naar mezelf te bekrachtigen heb ik de belangrijkste inzichten en acties op papier gezet. Ik noem dat ‘Mijn Geluksbelofte’, daarover straks meer. Nu eerst:

Pijler 1: Positief en optimistisch denken

We kennen allemaal de uitspraak: “je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van de zeilen”. Maar iets weten, is vaak nog geen doen. Toen mijn huisarts mij vertelde; “die symptomen horen nu eenmaal bij de overgang, er is niets aan te doen” was ik gefrustreerd en teleurgesteld. Nu ben ik redelijk optimistisch van aard, dus eenmaal los van de emotie stelde ik mezelf de vraag: “wat als er wel iets aan te doen is?” Met name dat maakte dat ik het er niet bij liet zitten. Ik ging op zoek naar informatie, ik had een gesprek met iemand die goed kon duiden wat er in mijn lijf gebeurde, ik vond ondersteuning op natuurlijke basis voor mijn belangrijkste klachten en ik ging weer mediteren. Wat werkt voor jou kan ik niet bepalen, maar neem ‘er is niets aan te doen’ nooit als een gegeven. Herformuleer je uitdaging (in dit geval: ‘er is wel iets aan te doen’), onderzoek, praat met anderen -je zult versteld staan hoeveel vrouwen met dezelfde zaken worstelen- en ervaar waar jij je goed bij voelt. Experimenteer, leer en regisseer! Bepaal de stand van je zeilen. En je zult merken dat je bootje langzaam weer op koers komt.

Dat ik me fysiek en mentaal beter voelde was absoluut noodzakelijk, want mijn zakelijke uitdaging had de kracht van een orkaan. Ik werd volledig omver geblazen. En ook hier lag de uitnodiging om te onderzoeken wat deze ervaring me wilde vertellen. Wat mij helpt in stormachtige perioden van mijn leven, is schrijven. Met name in de ochtend, direct na het opstaan. Door mijn emoties toe te vertrouwen aan papier ontstaat er ruimte om de situatie met een andere blik te bekijken. Ik kan met meer afstand en positiever kijken naar wat er gebeurt. En dat is belangrijk, want hoe wij denken over een situatie bepaalt hoe wij ons voelen over die situatie. Ik onderzoek wat mijn rol is in het geheel en waar ik wel invloed op heb. Zo zet ik negatieve gedachten om in positieve gedachten. Waardoor ik kan kijken naar de opbrengsten. Mijn belangrijkste inzicht in die heftige periode was dat hetgeen ik bang was kwijt te raken, niet in het bedrijf zat, maar in mij! En ja, in materieel opzicht heb ik ‘verloren’. Maar ik heb mezelf hervonden. En sta meer in mijn kracht dan ooit. Aan het roer van een supermooi initiatief, dat mij in staat stelt mijn persoonlijke missie te leven. Over die missie, lees je meer in de volgende blog!

Mijn Geluksbelofte

Mijn Geluksbelofte is de belofte die ik mezelf heb gedaan om dagelijks zorg en aandacht te hebben en waar nodig actie te ondernemen voor mijn geluk. En dat is, zullen we later ervaren, ook bepalend voor het geluk van mensen om ons heen. Mijn inzichten en acties naar aanleiding van pijler 1 ‘positief en optimistisch denken’ vormen de eerste stap in het opbouwen van Mijn Geluksbelofte:

Inzichten:

  • Er is altijd ruimte voor eigen keuzes. Bepaal de stand van je zeilen!
  • Jij bent de baas over je gedachten; zet negatieve gedachten om in positieve
  • Reflecteer op wat de situatie je wil leren
  • Wees mild
  • Pluk de vruchten; er is altijd een opbrengst!
  • Wees dankbaar

Concrete acties die ik elke dag doe:

  • In de ochtend na het opstaan neem ik een 45 minuten voor mediatie en om te schrijven
  • Oefenen in het omvormen van negatieve gedachten naar positieve gedachten
  • Elke avond voor het slapen gaan benoem ik 3 ervaringen van die dag waarvoor ik dankbaar ben.
  • Elke avond blik ik vooruit naar de volgende dag en neem ik me één ding voor dat ik die dag ga doen, waar ik gelukkig van word (dat mag alles zijn; tip hou het klein en haalbaar).

De komende periode ga ik je laten zien hoe relatief eenvoudige aanpassingen in je dagelijkse routine en gedrag en enorme boost kunnen geven aan je ervaren gezondheid en geluk. Investering van 15 minuten per dag kan al een groot verschil maken. Wil jij ook aan de slag met het opbouwen van je eigen Geluksbelofte? Dat kan! Stuur een mail met je gegevens en het onderwerp ‘Mijn Geluksbelofte’ naar: info@geluksbv.nl. En wij helpen je graag op gang met een aantal leuke oefeningen.”

¹Mentaal vermogen investeren in geluk, Jan Auke Walburg 2008. ISBN9789046805466.